dilluns, 25 de maig del 2009

4. Valoració de recursos per la interculturalitat


4.1 Anàlisis de WQ de l'aula.
La WQ
¿En qué nos parecemos? realitzada per la Miren, la Elisa i la Gemma va dirigida a alumnes de la ESO i proposa la realització d'una revista amb informació sobre altres cultures. Partint del relativisme cultural es pretén que l'alumne mitjançant el coneixement en profunditat d'altres cultures (idea molt Geertziana) entengui que les cultures així com nosaltres i les nostres identitats com a part d'elles, estan en moviment constant i que la diversitat i la trobada entre aquestes ens aporta enriquiment mutuu i és quelcom positiu. Així com la idea d'igualtat dins el respecte i la comprensió de la diferència. La proposta respon a un nivell d'interculturalitat bàsic, perquè permet la comprensió mútua a través per exemple del coneixement, les danses, jocs i la cuina, i malgrat sí que la tasca suposa la ressolució de conflictes a nivell de treball en grup, no ho exigeix a nivell intercultural. És una WQ que fomenta la cultura de col·laboració dins un estil crític, ja que demana explícitament al docent d'estar obert a possibles futures propostes dels alumnes que puguin sorgir a partir de la realització de la WQ, otorgant així un paper actiu a l'educand dins el currículum educatiu i responsabilitzant-lo de la seva educació. Apostant així per desenvolupar un currículum intercultural fort dins l'escola, malgrat l'experiència de la WQ sigui puntual.
La WQ
"Tots som un tros de tots" realitzada per la Núria i la Isabel està dirigida a alumnes de 1r d'ESO. La tasca consisteix en la recerca d'informació sobre migracions i herències culturals d'una banda i de l'altra en l'argumentació a través d'aquesta informació del perquè tots som un tros de tots així com l'elaboració final d'unes conclusions. Aquesta segona part és la que em duu a pensar que respòn a un nivell mitjà d'interculturalitat, perquè essent de diferents cultures tots hauràn de cedir en algun moment per concloure perquè tots som iguals, i formem part tots de tots, negociant els diferents valors que puguin tenir i que sorgiran d'aquest "debat" per arribar al consens. Com en la WQ anterior, es parteix del relativisme cultural i es pretén treballar el concepte de construcció contínua de la identitat, del fet positiu que resulta la diversitat pel que ens aporta. En aquest cas però a través d'un coneixement més de tipus històric, encara que també hi trobem la cuina, la tasca és diferent, es treballa el diàleg cultural a través d'ella. Finalment, la proposta aboga per incloure-la en un currículum d'interculturalitat fort, ja que és multidisciplinar, malgrat la WQ segueixi essent un fet puntual.
La WQ
"I tu què creus? Estereotips als centres educatius" , realitzat per la Marta, està dirigida als mestres. Pretén amb un conjunt molt complert d'activitats que els mestres reflexionin sobre els estereotips i pejudicis que tots tenim i com afecten a la seva pràctica educativa partint també del relativisme cultural com a punt a arribar per poder tractar la diversitat, però treballant molt sobre l'etnocentrisme existent i les formes educacionals que se'n deriven (assimilacionisme...). És una WQ que aposta per un currículum intercultural fort, perquè pretén ser una eina de treball i reflexió que perduri i perquè proposa la cració d'un blog final on es continuï l'intercanvi d'idees experiències... és a dir en gran part la tasca proposada però de manera autònoma i com a recurs de coneixement i experiències compartides.
4.2 Valoració del que m'han aportat la PAC2 i 3
A banda de la seva utilitat dins la temàtica de la nostra assignatura, descobrir una eina com la WQ per treballar ha estat fantàstic, crec que possibilita una nova forma d'aprenentatge. D'una banda per la introducció de l'ús de les TIC en l'educació, tema que sentim actualment al telenotícies, perquè a més de molt actual és molt necessàri i ens posiciona dins el món global i de coneixement del que formem part. A més a més per la gran oportunitat que brinda als currículums transversals per poder-se desenvolupar utilitzant-la per treballar. D'altra banda, és una eina que pot ajudar a encaminar l'educació cap a un estil més crític, fent responsables els alumnes de la seva educació perquè el tipus de tasca desenvolupa la seva autonomia i implicació i perquè els permet participar en la creació del currículum. Malgrat no té perquè ser així i pot utilitzar-se de manera puntual, com a eina i també per la seva capacitat d'aplicació interdisciplinar, ofereix la possibilitat de transformar la realitat educativa i pedagògica. També és clar anant més enllà dels infants dins l'educació reglada, donant-nos l'oportunitat d'utilitzar-la com a eina de formació per a escoles d'adults, en l'educació en el lleure i com no per al professorat.

Després de la PAC 2 i 3 puc dir que conec força el recurs de les WQ. El fet de crear-ne una m'ha fet descobrir un nou món totalment desconegut per mi, formats informàtics, elaboració d'informació on-line... m'he pogut familiaritzar amb el medi de treball i capacitar per a futures creacions. A banda del format infromàtic, l'experiència ha estat especialment interessant perquè m'ha permès posar en pràctica tots els continguts de l'assignatura, he pogut reconèixer el meu propi posicionament envers la interculturalitat a nivell teòric i envers com s'ha de treballar aquesta i al seu torn he pogut inventar formes coherents de posar-lo en pràctica amb activitats concretes. Ha estat una experiència molt enriquidora i productiva no només per tots aquests continguts apresos i practicats sinó també pel fet de treballar en grup, la pluja d'idees constant i la diversitat i genuitat d'en Manu, la Raquel i meva pròpia ha fet que el resultat fos millor. Queda demostrat així que la diversitat és enriquidora! Igualment l'anàlisis profund d'altres eines pedagògiques on-line, on he escollit una WQ, m'ha permès reconèixer els enfocaments teòrics que hi ha darrera una tasca pràctica, així com els seus objectius i el seu nivell de trascendència, capacitant-me així per a fer una bona sel·lecció de material pedagògic en cas de necessitar-lo, és a dir aportant més recursos a la meva futura tasca de psicopedagoga.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada