dijous, 7 de maig del 2009

3. Seguiment i evolució de la WebQuest

L'objectiu de la nostra WQ ha estat treballar la interculturalitat, la proposta va dirigida als alumnes de ESO i els hem proposat un viatge planetari, on ells són els encarregats de crear un nou planeta intercultural. En primer lloc han hagut de fer una recerca complerta d'informació sobre altres cultures així com informar-se i pensar en com es pot crear un ambient de convivència harmònica i basada en el respecte entre elles i arribar a acords mitjançant un debat. L'objectiu, per tant, és que l'alumne s'adoni que a través del diàleg i el coneixement podem construir realitats diferents i provocar canvis actitudinals i socials. És a dir fomenta l'estil crític d'educació on "el subjecte pot opinar i allò social només es pot construir sobre la igualtat que genera el consens" (Prats). Finalment tota aquesta informació treballada l'han de plasmar en una obra de teatre que representi la convivència en aquest nou món. Parlem doncs que és una WQ dirigida a un nivell d'interculturalitat alt o de transformació, ja que són ells mateixos els que han de crear un llenguatge cultural nou i nous codis per gestionar el nou planeta i representar-lo amb l'obra producte d'una fusió de diferents elements, aportats per cada cultura. Hem escollit l'obra de teatre com a projecte final perquè creiem que és una proposta atractiva per l'edat d'alumnes a qui va dirigit i perquè és una forma també de treballar altres aspectes importants per el desenvolupament de la persona com ara l'expressió corporal i la creativitat. La temàtica treballada té una estretíssima relació amb la teoria de l'assignatura perquè permet conèixer i refelxionar sobre el concepte d'interculturalitat, sobre les realitats diferents d'altres cultures i sobre com possibilitar o afavorir aquesta convivència (tendències teòriques existents, noves opcions) i que ho pogui fer de manera pràctica amb la WQ em sembla molt motivant.
Crec que és una proposta molt interessant a nivell didàctic a desenvolupar a l'escola. Penso que els currículums que se sentirien més còmodes amb una tasca com aquesta són els de model transversal o també en el global (dins la classificació de Bernstein) ja que permet treballar la interculturalitat des de diferents àrees esducatives i perquè forma part d'una programació centrada en les necessitats reals de l'educand.
En qualsevol cas, encara que s'utilitzés des d'altres models curriculars, la WQ com a mitjà ofereix la possibilitat que l'educand prengui un paper actiu en la seva formació essent ell el responsable d'aprendre a través de descobrir i de les seves pròpies possibilitats, fent-lo així protagonista del seu aprenentatge. A més a més que els ofereix la possibilitat de treballar conceptes teòrics alhora que adquireixen competències noves en relació a internet i el món de la informàtica, fent encara més atractiva la tasca a realitzar.
El treball en grup ha estat molt productiu i satisfactori. Inicialment vam repartir les tasques a fer per cada un i vam establir un calendari, on ens hauriem de presentar entre noslatres el que havíem fet al debat i àrea de fitxers; de manera que la resta del grup després podia treballar sobre els continguts fent aportacions i participant així tots en l'elaboració final de cada un dels apartats. Jo he realitzat l'apartat de Tasca i Guia didàctica, però com comentava suara, he participat en la creació de totes els altres parts. Hem treballat amb format word, tal com recomanàven els consultors i després ho hem passat en format WQ. Per a mi la costrucció d'aquesta WQ i el treball en equip que hem realitzat ha estat molt interessant, m'ha aportat moltíssim, tant a nivell d'informació i eines noves de treball, com punts de vista diferents, com la implicació i ressolutivitat que hem tingut com a grup al llarg de la PAC.
Si voleu podeu fer un cop d'ull i visitar la nostra "Convivència Planetària"

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada